Serwis Gminny Zakład Usług Komunalnych w Nowej Wsi Lęborskiej został zaprojektowany, by umożliwić dostępność jak najszerszej grupie użytkowników, niezależnie od używanego oprogramowania, technologii, lub niepełnosprawności.
Zgodność ze standardami
Serwis Gminny Zakład Usług Komunalnych w Nowej Wsi Lęborskiej jest zgodny ze standardami W3C:
- HTML 5
- WCAG 2.1 (poziom AA) - dotyczy podstron utworzonych po 23 września 2020 r.
Zgodność z prawem polskim i międzynarodowym
Serwis Gminny Zakład Usług Komunalnych w Nowej Wsi Lęborskiej spełnia wymagania dostosowujące je do założeń USTAWY z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, a w szczególności wymagań dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Podstrony utworzone przed 23-09-2020 r. mogą nie spełniać wymagań dostosowujących do założeń USTAWY z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Kompatybilność
Serwis jest rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych. Obsługa możliwa jest zarówno za pomocą klawiatury jak i myszki.
Wygląd
Serwis Gminny Zakład Usług Komunalnych w Nowej Wsi Lęborskiej posiada mechanizmy ułatwiające przeglądanie treści osobom niedowidzącym:
- serwis oparty jest na stylach CSS
- zmiana kontrastu
- zmiana wielkości czcionki
Nawigacja
Dla osób z trudnością ruchową serwis Gminnego Zakładu Usług Komunalnych w Nowej Wsi Lęborskiej posiada nawigację przy pomocy klawisza TAB .
Informacje szczegółowe dotyczące dostępności strony
- Tytuły stron – prawidłowo umieszczone w całym serwisie; każda strona posiada unikalny tytuł, utworzony w oparciu o jeden wzór.
- Język stron serwisu określony w kodzie strony,
- Konsekwentna nawigacja
- Istnieje możliwość pominięcia bloków
- Nagłówki zagnieżdżone w całym serwisie.
- Listy prawidłowo użyte w całym serwisie.
- Formularze prawidłowo opisane i zbudowane
- Linki graficzne wdrożone w serwisie dzięki zastosowaniu linków blokowych i ustawieniu pustych tekstów alternatywnych.
- Spójna i logiczna nawigacja.
- Ruch, animacje – żaden z elementów serwisu nie miga szybciej niż 3 razy na sekundę.
- Zastosowanie kontrastu zgodnie z wymaganym standardem WCAG 2.0 na poziomie AA
- Rozdzielenie struktury i wyglądu – strony są czytelne i dostępne po wyłączeniu obsługi CSS.
- Brak błędów składniowych HTML.
- Elementy graficzne posiadają zrozumiały tekst alternatywny. Możliwość ustawienia tekstu przez redaktora.
- Strony dają możliwość stosowania nagłówków w poprawnej hierarchii.
- Serwis nie zawiera tabel traktowanych jako element konstrukcji layoutu.
- Wszystkie mechanizmy nawigacyjne „grupy odnośników” pokazane za pomocą list nieuporządkowanych.
- Logiczna i intuicyjna kolejność nawigacji i czytania, określona za pomocą kolejności w kodzie HTML.
- Logiczna, przewidywalna, przejrzysta i spójna architektura informacji
- Komunikaty i elementy nawigacyjne nie polegają jedynie na charakterystykach zmysłowych jak np.: lokalizacji wizualnej, kształtu, miejsca lub dźwięku.
- Odnośniki znajdujące się w treściach artykułów wyróżniają się dodatkowym oznaczeniem w postaci podkreślenia.
- Po wczytaniu strony dźwięk nie jest odtwarzany od razu.
- Kontrast treści do tła wynosi co najmniej 4,5:1 w wersji kontrastowej .
- Wersja kontrastowa ma taką samą zawartość i funkcjonalność jak wersja graficzna.
- Prawidłowe wyświetlanie w systemowym trybie wysokiego kontrastu (system Microsoft Windows, przeglądarka Internet Explorer).
- Kontrasty i typografia tekstów zaprojektowane pod kątem odpowiedniej czytelności.
- Po powiększeniu rozmiaru czcionki do 150% serwis nie traci zawartości i funkcjonalności.
- Jeśli prezentacja wizualna może być przedstawiona jedynie przy użyciu tekstu, treści nie są przedstawione jedynie za pomocą grafiki. Wyjątek stanowi tekst, który jest częścią logotypu lub nazwy własnej.
- Wzmocniony i widoczny Fokus spełnia minimalne wymagania kontrastu.
- Odnośniki, które są częścią nawigacji jak np. rozwinięcia artykułów („więcej”, „czytaj więcej”) są uzupełnione w sposób zrozumiały i jednoznacznie informowały, dokąd prowadzą lub jaką akcję wykonają.
- Oprócz nawigacji standardowej zapewnione są co najmniej dwa sposoby wyszukania informacji: mapa strony i wyszukiwarka.
- Główny język dokumentu zdefiniowany i adekwatny do wersji językowej. Narzędzie do edycji treści posiada możliwość zdefiniowania języka dla konkretnych treści zamieszczonych na podstronach (atrybut lang).
- Pola formularzy opatrzone etykietami. Etykiety informują o błędach lub poprawności po ich wypełnieniu. W przypadku pojawienia się błędów system sugeruje rozwiązanie.
- Całkowita zgodność serwisu ze standardami HTML i CSS - szablony oraz kod generowany z edytora treści, w którym pracuje redaktor).
- Możliwość wystąpienia technologii wymienionych w dokumentach WCAG 2.0 jako wspierające dostępność (np.: Java Script, PDF, ARIA).
- Zastosowanie wytycznych odnośnie strony kontrastowej na potrzeby osób niepełnosprawnych (np. czarne tło, żółte i białe litery).
- Teksty w alternatywnej wersji kolorystycznej posiadają prawidłowy kontrast
- Odnośniki są zachowane w wersji kontrastowej
- Dobrze widoczny przycisk przełączenia na wersję kontrastową.
- Dobrze widoczny przycisk powrotu do pierwotnej kolorystyki w wersji kontrastowej.
- Możliwość powiększania czcionki:
- Przycisk powiększenia zmienia tekst artykułu oraz wielkość tekstu nawigacji i innych bloków treści strony
- Powiększenie działające na wszystkich podstronach
- Widoczne przyciski powiększenia
- Przyciski powiększenia dostępne z poziomu klawiatury.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
- Osoba do kontaktu w sprawie dostępności: Justyna Płotka
- E-mail: gzuknwl@nwl.pl
- Telefon: 59 8 612 264
Każdy ma prawo:
- zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.
Żądanie musi zawierać:
- dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
- wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,
- wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej.
Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia.
Skargi i odwołania
Na niedotrzymanie tych terminów oraz na odmowę realizacji żądania można złożyć skargę do organu nadzorującego pocztą lub drogą elektroniczną na adres:
- Organ nadzorujący: Dyrektor Gminnego Zakładu Usług Komunalnych w Nowej Wsi Lęborskiej
- Adres: ul. Młynarska 10, 84 -351 Nowa Wieś Lęborska
- E-mail: gzuknwl@nwl.pl
- Telefon: 59 8 612 264
Skargę można złożyć również do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
- DOJŚCIE DO SIEDZIBY
Budynek dostępny dla interesantów to część administracyjno- biurowa. Adres : Nowa Wieś Lęborska, ul. Młynarska 10 . W obiekcie znajdują się pomieszczenia biurowe użytkowane przez Gminny Zakład Usług Komunalnych oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Dojście i dojazd do budynku, dogodne po przez plac manewrowy, ciągiem pieszo jezdnym. - DOSTĘPNOŚC WEJŚCIA , KORYTARZY, SCHODÓW, WIND I POMIESZCZEŃ BIUROWYCH
Do budynku prowadzi jedno wejście z dogodnym utwardzonym chodnikiem przystosowanym również dla wózków inwalidzkich z możliwością wjazdu do wnętrza budynku na parterze. Wejście nie jest zabezpieczone bramkami. Wszystkie pomieszczenia biurowe znajdują się na pierwszym piętrze. Na piętro można przejść klatką schodową . W budynku brak windy. Brak windy jest istotnym utrudnieniem dla osób z dysfunkcją narządu ruchu. Dla osób z dysfunkcją ruchu, przy wejściu zamontowano domofon i dzwonek w celu umożliwienia kontaktu z pracownikami GZUK-u i GOPS-u. Komunikacja korytarzami do pomieszczeń biurowych jest ogólnie dostępna, drogi ewakuacyjne oznakowane, korytarze wyposażone w sprzęt p.poż. , pokoje biurowe ponumerowane i opisane w zakresie informującym o zakresie załatwianych spraw. W budynek znajdują się oznaczenia pomieszczeń w alfabecie Braille'a dla osób niewidzących i słabowidzących. - DOSTĘPNOŚĆ TOALETY
Na piętrze znajdują się trzy toalety, dla pracowników GZUK-u, GOPS-u i toaleta ogólnodostępna dla interesantów. Toalety nie są dostosowane dla osób niepełnosprawnych. - DOSTĘPNOŚĆ PARKINGU
Przed budynkiem znajduje się plac manewrowy, na którym są wyznaczone miejsca parkingowe, w tym jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Niedogodnością jest brak wydzielenia ciągu pieszego. - INFORMACJA O WSTĘPIE DO OBIEKTU Z PSEM ASYSTENTEM
Istnieje możliwość wstępu z psem asystentem. - INFORMACJA W SPRAWIE TŁUMACZA JĘZYKA MIGOWEGO I OBSŁUGI SŁABOSŁYSZĄCYCH
możliwość skorzystania z tłumacza języka migowego oraz obsługa słabosłyszących za pomocą pętli indukcyjnej - POMOC W POKONYWANIU BARIER
W przypadku niemożliwości dotarcia interesanta do właściwej komórki w Zakładzie, istnieje możliwość zejścia pracownika merytorycznego na parter i obsługi interesanta w dogodny dla niego sposób.
Data publikacji: 25.03.2021 (09:55)Data aktualizacji: 08.03.2024 (13:33)
Osoba publikująca: Anetta WołosiukOsoba modyfikująca: Przemysław Jelonek
Autor: Przemysław Jelonekliczba wejść: 260